donderdag 16 april 2009

Toch nog een beetje Nederland

Ondanks dat ik heel hard mijn best probeer te doen om te integreren, sta ik soms toch nog met één been in Nederland. Natuurlijk is er Mathijs die me bijna iedere avond op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in Wageningen en omstreken. Maar daarnaast betrap ik mezelf er vaak op dat ik toch nog even nu.nl check of het acht-uur-journaal kijk tijdens het eten. Het is raar om het Nederlandse nieuws nu van een afstandje mee te maken. Gelukkig kan ik nu wel zeggen dat de kwestie rekeningrijden me inderdaad niet zo veel kan schelen en de actuele stand van zaken rondom het kabinet raak ik ook langzaam maar zeker kwijt. Die maakt nu langzamerhand plaats voor complexe galicische politiek.
Daarnaast zijn er nog veel meer, minder contextgebonden zaken die ik mee pik uit Nederland; het meest via internet. Zo kan ik in mijn kamer uitzendinggemist ontvangen en kijk ik, voordat ik naar de universiteit fiets, nog even Spangas. Af en toe een telefilm is ook leuk, als het internet het toestaat. Op de universiteit is het heerlijk om even naar Nederlandse radio te luisteren, tijdens het lezen van teksten in het gallego, en ook de luisterpaal blijft een grandiose uitvinding. De cd van Anne Soldaat is overigens een echte aanrader, voor degenen die ook weleens nieuwe muziek luisteren in de luisterpaal. Ik ga nog net niet zo ver, zoals ik een vriendin eens heb horen vertellen, dat ik de hemafolder bekijk vanaf mijn laptop, uh pardon, Mathijs zijn laptop. Die laptop lijkt zich overigens sneller aan te passen als ik. Google geeft de voorkeur aan spaanstalige zoekresultaten en you tube stelt voor om de landfilter toch maar eens op Spanje in te stellen. Ondertussen duiken overal spaanstalige advertenties op, ook naast nieuws uit Kamp Holland, Uruzgan of over de zoveelste verkeersopstopping in Nederland.

Het Nederlandse eten mis ik dan weer een stuk minder. Nieuwe kaasjes uitproberen blijft leuk, en de dropjes en hagelslag staan nog onaangeroerd in de kast. Hoewel ik met het aanhoudende frisse lenteweer (en abril llueve mil, zeggen ze hier) wel zin begin te krijgen in een pan stampot zuurkool.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Marlies,
    Knap werk dat je het zo vol houdt met het elke dag schrijven van een stukje. Veel succes, het ga je goed. Ik blijf je stukjes volgen dus niet opgeven.
    groetjes, Mans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marlies,
    Ik heb al jouw verhaaltjes gelezen.
    Heel leuk dat je zo'n dagboek bij houdt.
    Ik heb jouw stem gehoort en wens jou verder alle goeds.
    groetjes, oma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Marlies,

    Leuke blog! En dat zeg ik niet vaak... De aardappels gaan er zaterdag in, wortels, bloemkool, broccoli, spinazie, komkommer, radijs, tomaat, capucijnders doen het ook allemaal.... :-) En we hebben vier kuikentjes!

    BeantwoordenVerwijderen